PENGENALAN
Apa itu CUKAI. Kebanyakkan kita melalui bahasa mudah iaitu duit atau liabiliti yang perlu ditanggung dan dibayar kepada pihak Kerajaan atas pendapatan. Lain-lain orang , lain-lain jawapannya.
Terdapat berbagai jenis Cukai yang ada di Malaysia. Antaranya adalah CUKAI PENDAPATAN, CUKAI PERNIAGAAN, CUKAI HARTA, CUKAI BARANG & PERKHIDMATAN dan sebagainya.
Cukai merupakan sumber hasil yang terbesar negara. Cukai boleh dibahagikan kepada 2 jenis :
1. Cukai Langsung – merupakan sejenis cukai yang beban cukainya tidak boleh diagihkan atau dipindahkan oleh pembayar kepada orang lain.
2. Cukai Tak Langsung – merupakan sejenis cukai yang beban cukainya boleh diagihkan dan pindahkan sepenuh atau sebahagianya kepada orang lain.
Bagi Cukai Pendapatan merupakan Cukai yang dikenakan ke atas individu yang melakukan kegiatan pengajian atau komersial atau kedua-duanya sekali.
DEFINISI CUKAI:
A. Cukai
- Pendapatan yang diperolehi daripada Pengajian yang dilakukan oleh seseorang individu.
- Keuntung an atau laba yang diperol ehi daripada aktiviti komersial yang dilakukan oleh seseorang Individu
- Keuntungan atau laba yang diperolehi daripada aktiviti komersial yang dilakukan oleh sesuatu entiti.
Pendapatan Boleh Dikenakan Cukai pada dasarnya pembayar cukai dikehendaki membayar cukai atas semua jenis pendapatan yang diperolehi, termasuk pendapatan:
- Perniagaan atau Profesion (Seksyen 4A) - Cukai keatas Perniagaan samada Syarikat Sdn. Bhd, Berhad, Perniagaan Milikan Tunggal, Perkongsian, Koperasi dan sebagainya.
- Pengajian (Seksyen 4B) - Cukai atas Pengajian yang diperolehi.
- Dividen, Faedah & Diskaun (Seksyen 4C) - Pendapatan yang diperolehi melalui Dividen, Faedah dan Diskuan yang diterima.
- Sewa, Royalti & Premium (Seksyen 4D) - Pendapatan yang diperolehi melalui penyewaan, royalty dan premium.
Cukai Harta ialah cukai yang dikenakan keatas pegangan harta. Juga dikenali sebagai Cukai Taksiran atau Cukai Pintu. Antaranya seperti :
- Rumah Kediaman
- Harta Perusahan Kilang
- Harta Komersil (Kedai, Hotel, Kompleks dsb.)
- Tanah Pertanian
- Tanah Kosong
C. Cukai Barang & Perkhidmatan (GST)
GST adalah cukai penggunaan yang dikenakan ke atas aktiviti nilai tambah pada setiap peringkat rangkaian pengedaran. Ianya dik enakan ke atas semua barang dan perkhidmatan termasuk yang diimport melainkan yang dikecualikan oleh Kerajaan. GST mempunyai satu mekanisme yang membenarkan peniaga menuntut kembali GST yang dibayar ke atas input perniagaan secara automatik. Tuntutan adalah dalam bentuk kredit cukai yang dibuat dengan menolak cukai input yang ditanggung dengan cukai output yang dipungut.
D. Cukai Pendapatan Petroleum
- Cukai ini dikenakan terhadap semua syarikat petroleum yang beroperasi di Malaysia.
E. Cukai Keuntungan Hartanah
- Cukai ini dikenakan apabila sesuatu harta dijual pada harga yang lebih tinggi berbanding dengan harga beliannya.
CUKAI TAK LANGSUNG
A. Cukai Jualan (Service Tax)
- Cukai jualan adalah cukai seperingkat yang dikenakan ketika peringkat import atau pengilangan. Di Malaysia, pekilang-pekilang yang mengeluarkan barang-barang bercukai perlu dilesenkan di bawah Akta Cukai Jualan 1972.
B. Cukai Perjudian
- Cukai perjudian dikenakan terhadap syarikat perjudian yang berlesen seperti barang akhir yang dilakukan.
SKOP PENGENAAN CUKAI
Bermula pada tahun taksiran 2004, pendapatan yang diterima di Malaysia dari luar negara (Malaysia) adalah dikecualikan cukai tanpa mengira ianya bermaustatin ataupun tidak. Oleh yang demikian pembayar cukai akan dikenakan cukai atas pendapatan yang diperolehi dari Malaysia sahaja.
SISTEM TAKSIRAN SENDIRI
Malaysia telah mengalami arus perubahan ketara didalam sistem percukaian negara dimana Sistem Taksiran Sendiri (Self Assessment) diperkenalkan. Bagi Syarikat Sdn. Bhd. dan Berhad sistem ini bermula pada tahun 2001 manakala bagi Perniagaan Milikan Tunggal (Enterprise), Perkongsian dan Koperasi bermula pada tahun 2004.
Dibawah sistem ini, bebanan liabiliti pengiraan pembayar cukai beralih kepada Pembayar Cukai berbanding sebelum ini iaitu atas bebanan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Dengan perlaksanaan sistem ini juga memberikan kesan perubahan ke atas pekara pematuhan cukai dan penalti cukai.
Sistem Taksiran Sendiri ada lah satu kaedah di mana pembayar cukai mengira serta membayar cukainya sendiri. Ianya bukan cukai yangbaru tetapi satu sistem di mana pembayar cukai diberi tanggungjawab untuk mengira tanggungan cukainya sendiri.
ANGGARAN CUKAI
Dibawah sistem ini, setiap Syarikat Sdn. Bhd. dan Berhad dikehendaki menentukan akan anggaran Cukai pada tahun taksiran tersebut dan menyerahsimpan Borang CP204 ke LHDN sebelum 30 hari dari tarikh permulaan kewangan baru.
AUDIT CUKAI
Pihak LHDN telah mengeluarkan Jadual Audit Cukai berkuatkuasa pada 1 Januari 2009 bagi mengantikan jadual 2007.
Dibawah Sistem Taksiran Sendiri, Audit Cukai oleh LHDN merupakan alat penguatkuasaan yang penting dalam memastikan cukai yang dilaporkan adalah betul dan telah disediakan berpandukan denga garis panduan yang telah ditetapkan. Audit Cukai ini akan memeriksa dokumen-dokumen pembayar cukai dan menjalankan tugas mereka samada di LHDN ataupun di tempat pembayar cukai.
Pekara Audit Cukai ini adalah pekara rutin dan ianya adalah proses ini akan berulang semula ke atas kesemua perniagaan.
PEMBAYAR CUKAI
Bagi perniagaan samada pihak Pemilik Tunggal, Perkongsian mahupun Syarikat Sdn. Bhd. sudah menjadi lumrah untuk memaksimumkan Keuntungan dan pada masa yang sama meminumkan kesan cukai keatas mereka. Secara amnya terdapat beberapa garispanduan yang boleh digunakan terhadap cukai :
PERANCANGAN CUKAI – TAX PLANNING
Disini pembayar cukai boleh merancang cukai mereka pada tahun semasa dan akan datang dengan kaedah yang bersesuiaan. Antaranya merancang atas pembelian kereta perniagaan.
Bagi pembelian kereta untuk kegunaan perniagaan terdapat peruntukkan yang memberikan potongan atas perbelanjaan yang dibenarkan. Dalam erti kata lain bukan semua kereta menikmati potongan yang dibenarkan sepenuhnya.
Bagi pembelian kereta yang melebihi RM150,000 potongan dalam bentuk Elaun Modal hanya dibenarkan sebanyakRM50, 000 sahaja. Ini merupakan kerugian bagi perniagaan. Sebagai langkah Perancangan Cukai, pihak peniaga boleh membeli kereta yang baru bernilai RM150,000 dan mendapat perbelanjaan yang dibenarkan RM100,000.
Terdapat pelbagai kaedah yang lain yang bersesuaian yang boleh digunakan sebagai alat merancang Cukai perniagaan. Antaranya :
- Meminimakan pekara-pekara yang tidak dibenarkan pemotongan (Perbelanjaan Yang Tidak Dibenarkan) seperti perbelanjaan yang tidak menyumbangkan kepada faktor penghasilan pendapatan. Sebagai contoh Perbelanjaan Mesyuarat Agung, Derma dan Sumbangan kepada pertubuhan yang tidak diiktiraf dan sebagainya.
- Mengenalpasti akan perbelanjaan-perbelanjaan yang dihadkan (sekatan) oleh Akta dan merancang dengan sewajarnya.
- Pengambilan pekerja Orang Kurang Upaya – OKU – Pemotongan 2 kali perbelanjaan.
- Perniagaan yang layak mendapat pelepasan Cukai, Status Perintis (Pioner Status), Insentif Pelaburan (PIA) dan sebagainya
- Pemilihan pembelian Bangunan Perniagaan atau Penyewaaan.
- Pelupusan harta yang kurang dari 2 tahun dsb.
- Pengambilalihan Syarikat Sdn. Bhd yang mempunyai Elaun Modal (Unabsorbed Capital Allowance) atau Kerugian Perniagaan (Unabsorbed Losses) yang belum dituntut.
- Perancangan Zakat Perniagaan dan Zakat Individu.
Pihak peniaga dan Syarikat akan cuba meminimakan kesan Cukai dengan cara dan kaedah yang dibenarkan oleh Akta dan Undang-undang. Di antara kaedah yang selalu digunapakai :
- Menyelaraskan Ganjaran, Gaji dan Upah bagi Pengarah dan pekerja. Situasi dimana keuntungan yang tinggi akan menghasilkan kesan cukai yang tinggi. Dengan penggunaan alat Gaji, Ganjaran Bonus kepada Pengarah dan pekerja akan mengurangkan kesan keatas cukai syarikat. Pada masa yang sama pihak pekerja (terutamanya) akan merasa pihak majikan sentiasa prihatin dan mengambil berat akan kebajikan mereka.
- Perbelanjaan bagi pekerja (Staff Entertainment).
- Memilih untuk membuat potongan semaksimum boleh atas Elaun Modal selaras dengan peruntukkan Akta yang ada dan sebagainya.
PENIPUAN CUKAI – FRAUD
Terdapat pelbagai cara yang sering digunakan bagi tujuan penipuan dan seterusnya penyata kewangan tidak menunjukkan pekara yang sebenarnya. Kesalahan yang telah dibuktikan akan dikenakan penalti yang amat berat seperti yang termaktub dalam Akta Cukai. Antaranya penalti sebanyak 300% atau 100% atas cukai yang terkurang nyata.
Sebagai contoh pihak peniagaan telah mengistiharkan akan cukai pada sesuatu tahun kewangan. Namun setelah audit cukai dari LHDN dijalankan keatas perniagaan tersebut dan didapati terdapat Jualan (Sales) tidak direkodkan sebanyak RM300,000 pada tahun kewangan terbabit. Maka tambahan cukai dikenakan adalah RM300,000 x 20% = RM60,000 dan penalti 45% iaitu = RM27,000 (kesalahan pertama). Maka jumlah tambahan cukai adalah RM87,000.
Sebagai contoh pihak peniagaan telah mengistiharkan akan cukai pada sesuatu tahun kewangan. Namun setelah audit cukai dari LHDN dijalankan keatas perniagaan tersebut dan didapati terdapat Jualan (Sales) tidak direkodkan sebanyak RM300,000 pada tahun kewangan terbabit. Maka tambahan cukai dikenakan adalah RM300,000 x 20% = RM60,000 dan penalti 45% iaitu = RM27,000 (kesalahan pertama). Maka jumlah tambahan cukai adalah RM87,000.
- Penipuan terhadap penyata kewangan seperti tidak mengistiharkan pendapatan keseluruhannya.
- Mengadakan kos-kos yang tak sepatutnya (meminjam invois dan baucher perniagaan lain).
- Meminda pengiraan cukai atau tidak membuat pengiraan cukai yang sebetulnya.
Namun terdapat sesetengah kes dimana kesilapan didalam penyata kewangan adalah tidak disengajakan dan pihak peniaga tidak berniat untuk membuat penipuan. Antara faktor-faktor yang mungkin terjadi :
- Pekerja Syarikat yang menyediakan Penyata Kewangan tidak berkemampuan baik dari segi pendidikan dan kemahiran dalam menyediakan sebaik mungkin.
- Mengupah pihak luar menyediakan penyata kewangan. Ada ketika pihak luar yang terbabit kurang akan kemahiran dan memahami akan jenis dan aktiviti perniagaan dan seterusnya menyukarkan dalam penyediaan akaun tersebut.
- Kesilapan dalam transaksi perakaunan tanpa disedari. Sebagai contoh perbelanjaan peruntukkan hutang lapok telah diambilkira sebagai perbelanjaan yang dibenarkan atau tidak membuatperbelanjaan yang dihadkan (Interst Restriction) keatas perbelanjaan faedah yang telah mencukupi syarat yang ditetapkan.
- Rekod dan dokumen yang tidak sempurna dan tidak lengkap. Sebagai contoh perbelanjaan yang material tidak mempunyai dokumen sokongan dan meragukan kepada pihak LHDN. Ini mungk in akan mengakibatkan perbelanjaan tersebut tidak dibenarkan dan seterusnya akan menyebabkan cukai perniagaan yang menjadi tinggi.
Kurang kefahaman dan pendedahan ke atas pekara-pekara cukai akan selalunya menyebabkan pihak Syarikat sering terdedah kepada risiko-risiko kesan cukai . Perubahan-perubahan yang sering berlaku kepada polisi dan Akta cukai kadang-kadang mengelirukan sesetengah peniaga mahupun Syarikat.
Terdapat juga keadaan dimana pihak Syarikat tidak mendapat pelepasan maksimum. Sebagai contoh tidak memasukkan perbelanjaan-perbelanjaan yang dibenarkan penolakkan seperti perbelanjaan minyak, baikpulih kenderaan, makanan untuk pekerja dan sebagainya dimana sifat perbelanjaan tersebut adalah semata-mata untuk tujuan perniagaan. Katakan kos yang tidak dimasukkan adalah dalam anggaran RM6,000 sebulan, maka setahun akan menjadi RM72,000. Kos ini secara tidak langsung mampu mengurangkan cukai perniagaan tersebut. Isunya disini bagaimana kita dapat merekodkan perbelanjaan tersebut dengan sewajarnya dan memastikan perbelanjaan tersebut adalah bertujuan untuk perniagaan semata-mata dan tidak untuk kegunaan persendirian.
KHIDMAT KAMI
Kami berkeyakinan dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada anda, perniagaan dan juga Syarikat. Dengan pengalaman yang berkaitan, kami mampu memberikan khidmat runding dan nasihat dalam memaksimakan keuntungan perniagaan dan meminimumkan kesan cukai keatas perniagaan mahupun Syarikat.
Merancang cukai perniagaan, khidmat nasihat yang bersesuaian mampu memberi kesan yang positif kepada Individu, Perniagaan dan Syarikat amnya. Dengan panduan dan khidmat runding yang sediakan akan mendorong pihak Syarikat supaya lebih terarah kepada pekara-pekara pematuhan undang-undang dan mengurangkan kadar kesilapan dalam isu-isu percukaian.
Segala maklumat berkaitan dengan anda dan perniagaan anda menjadi RAHSIA dan DIPELIHARA.
*******************************
OTHER SERVICES (LAIN-LAIN PERKHIDMATAN)
Kami juga memberi khidmat nasihat yang terbaik dan berterusan berkaitan tentang PENGAUDITAN, PERAKAUNAN, SYARIKAT DAN SETIAUSAHA SYARIKAT.
Tel : 019 -300 7730
E-mail : mr.radzi@yahoo.com
RADZI & CO. NF 1002 (CHARTERED ACCOUNTANTS)
Tel : 06 - 677 3001, 677 5001
Facsimile : 06 -679 3001
E-mail : radziandco@yahoo.com
Website : www.radziandco.com
BIDANG BERKAITAN :
A. PENGAUDITAN – Syarikat Sdn. Bhd., Koperasi, Pertubuhan
dan Yayasan dsb.
B. PERAKAUNAN – Sistem Perakaunan Berkomputer yang lengkap bagi semua jenis perniagaan dan Industri dengan kadar yang amat berpatutan. Kami juga menyediakan perkhidmatan menaiktaraf Sistem Perakaunan yang sedia ada bagi mengikut kesesuaian perniagaan anda.
C. PERCUKAIAN – Menyediakan khidmat nasihat didalam Cukai Perniagaan, Cukai Individu, Cukai Koperasi dan sebagainya. Merancang dan memaksimumkan penjimatan cukai sebaik mungkin dan mengadaptasikan peruntukkan Undang-undang yang sedia ada.
D. SECRETARIAL (SETIAUSAHA SYARIKAT) – Menyediakan perkhidmatan Setiausaha Syarikat yang diluluskan (Approved Company Secretary) mengenai pekara-pekara pematuhan, amalan dan polisi Akta Syarikat, 1965 termasukklah :
- Registered Company Secretary - Menguruskan kerja dan hal-ehwal Syarikat seperti yang termaktub di dalam Akta.
- Company Formation (Penubuhan Syarikat Baru) - RM2,500
- Buy Shelf Company and Take-over Company
- Advisory dan Consultancy of Company - Khidmat runding dan Nasihat berkenaan Syarikat
Kadar caj perkhidmatan biasa adalah dalam lingkungan RM60 hingga RM100 dan tambahan bonus ... kami tidak akan mengenakan sebarang caj kepada pelanggan kami di atas penggunaan alamat sebagai Register Office (Alamat Berdaftar).
E. KHIDMAT NASIHAT DAN LATIHAN – Menyediakan khidmat latihan dan seminar terhadap Syarikat terutamanya Sistem Kawalan Dalaman, Penstrukturan Perniagaan, Khidmat Nasihat Pengurusan dsb.